Soundboksens grundlægger besøgte Det Blå Gymnasium Tønder

Succesfuld iværksætter fortalte en meget spændende historien om udviklingen af Soundboks

Mandag eftermiddag havde Det Blå Gymnasium Tønder besøg af Hjalte Weith, der er en af medgrundlæggerne af den populære Soundboks. Det var en meget spændende historie om hvordan tre unge gymnasiekammerater havde arbejdet med iværksætteri og innovation. Samtidig var det også en fortælling om, at man skal huske sig selv i bestræbelserne på at nå målene – penge og store kontrakter er ikke alt.

26-årige Hjalte Weith fortalte hudløst ærligt om, hvordan han benhårdt havde satset alt på ideen om at skabe en kvalitetshøjttaler, der kunne bryde gennem støjen på Roskilde Festivalen. Målet var at designe og bygge en højtaler, der kunne holde til selv de vildeste fester og alt det, der nu kan ske på en festival. Udviklingen tog fart og det viste sig, at de unge drenge, havde fundet et uforløst potentiale og skabt et produkt, som de ikke var de eneste, der kunne bruge.

De tre iværksættere byggede i begyndelsen højtalere til andre, der gerne ville slippe for at bekymre sig om holdbarhed og ydeevne. De arbejdede stenhårdt og gennem en lang proces, fandt de en metode til at lave et batteri, der kunne få festen til at vare evigt. Noget stort var i vente og de besluttede sig for at gå “all in”.

Et team blev samlet og der blev investeret i materialer, så der kunne produceres 400 højtalere. Der blev sat fart på markedsføringen og de tre grundlæggere blev bekræftet i, at der var gang i noget stort. Det var især målgruppen af “Roskilde Festival-gængere” der bestilte en Soundboks. Da materialerne var kommet, blev der arbejdet dag og nat i en lille garage – målet var nået og de sidste højttalere var leveret få dage inden festivalen startede.

Grundlaget for succes var på plads. Virksomheden vækstede og i 2016 blev de bl.a. kåret til årets Kickstarter virksomhed. De havde åbnet et kontor i København, og globalt tog de en chance og sendte en ansøgning til Y-Combinator, der er et accellerater program i USA. De blev de yngste europæere, der blev inviteret, og deres pitch gik forrygende. Det var startskuddet til et eventyr i San Francisco, hvor de lancerede en Kickstarter og skaffede 780.000 USD. De udvidede virksomheden, og havdei det hele taget fuld fart på. I dag er der over 50.000 SOUNDBOKS-højtalere i over 40 lande, 90 ansatte i KBH, LA og Kina. Der er skabt et stærkt brand i mange lande og omsætningen har rundet 270 millioner.

Hjalte Wieth har i dag ikke Soundboks som det primære. Han ejer stadigvæk en del af aktierne, men er i gang med nye projekter. Han har visioner om at skabe noget nyt, og som iværksætter har han masser af ideer til hvilken vej han skal satse.
Det var eftertænktsom at høre Hjalte fortælle om op- og nedture, men også meget inspirerende at høre filosofien om, at alle arbejdede mod samme mål, alle blev involveret og i Soundboks var der medarbejdere som brændte 100 % for deres opgaver.
Rådet fra denne herlige unge iværksætter til vores elever var klart:
“Skab din drøm, uden at miste  dig selv”